Rock-musiikin ensiaskeleet Suomessa

Beatlesin ja Rollareiden jalanjäljillä

Suomalaisia rockyhtyeitä alkoi ilmestymään luonnollisesti enemmän Beatlesin ja Rolling Stonesin suosion jälkeen 60-luvulla, mutta niitä oli perustettu jo 50-luvun puolella. Onni Gideonin Hawaiian Rock on luultavasti ensimmäinen suomalainen rocklevytys. Vuonna 1959 puolestaan Kaj Järnström eli Rock-Jerry sai Suomen rockkuninkaan arvonimen. 1960-luvulla suomalainen rock- ja popmusiikki alkoi kasvattaa suosiotaan, kun artistit ja bändit kuten Topmost. First, Danny, Johnny ja Jormas nousivat listojen kärkisijoille ja kiersivät ahkerasti maata. Dannyn lisäksi myöhemmin vielä suurempaan suosioon noussut Kirka aloitteli uraansa 60-luvulla. Myös Pepe Willberg vaikutti 60-luvulla Jormasissa ennen soolouraansa.

Ensimmäiset kansainväliset noteeraukset 70-luvulla

70-luvulle tultaessa maailman rockmusiikin muutokset vaikuttivat yhtä lailla Suomeen. Progressiivinen rock nosti päätään Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa, joten Suomessakin nähtiin muutamia yrittäjiä, kuten Tasavallan Presidentti ja Wigwam, joista jälkimmäinen yritti saavuttaa suurempaa suosiota Suomen rajojen ulkopuolella. Wigwam noteerattiin brittiläisissä musiikkilehdissä kehuvilla arvosteluilla, mutta suosiota ei tästä huolimatta siunaantunut. Suoraviivaisemman rockin suurnimi Suomessa 70-luvulla oli Hurriganes, jonka levyt myivät hyvin myös naapurimaassa Ruotsissa. Muualla maailmassa yhtye ei kerännyt suurempaa suosiota, joka saattoi johtua etenkin Remu Aaltosen keksimistä, vaikeaselkoisista englanninkielisistä sanoituksista. 70-luvulla aloittivat tulevat suomirockin klassikkonimet kuten Eppu Normaali, Juice Leskinen, Hassisen Kone ja Popeda.

Suomirockin kulta-aikaa 80-luvulla

1980-luku on vuosikymmenistä se, jolloin syntyivät suurin osa ajattomista suomenkielisen rockin klassikkolevyistä ja -lauluista. Tämän ajan suomenkielinen rock soi vieläkin radioissa, ja osa yhtyeistä kiertää edelleen kotimaan keikkapaikkoja. Useat bändit olivat aloittaneet jo 70-luvun puolella ja ehtineet jopa levyttääkin. Suurin suosio monilla yhtyeillä ajoittui kuitenkin 80-luvun puolenvälin tietämille, muun muassa Eppu Normaalilla, Hassisen Koneella, Yöllä, Juice Leskinen & Grand Slamilla, Popedalla ja Dingolla. 80-luvulla Hanoi Rocks oli puolestaan hyvin lähellä läpimurtoa Yhdysvalloissa, mutta sen nousujohteisin ura katkesi rumpali Razzlen kuolemaan. Yhtye noteerataan edelleen useiden maailmanluokan bändien suurena vaikutteena.

90-luvun suomirockin koukerot

1990-luvulla suomirockissa kaikuivat vuosikymmenelle tyypillinen monipuolisuus. Selkeää samantyyppistä 80-luvun suomirockia kuultiin yhä vähemmän, ja tilalle tuli monia tyylilajeja sekoittavia yhtyeitä. Koukeroista ja kieroa sekä taidokasta rockia soittava YUP oli kovassa suosiossa. Yhtyeen laulaja Jarkko Martikainen on sittemmin tehnyt soolouraa. Egotrippi puolestaan haki selvästi vaikutteitaan ulkomailta. Kitarapop- ja powerpop-tyylittelyllään ja suomenkielisillä lauluilla se nousikin yleisön suosikiksi. Yksi vuosikymmenen suosituimpia suomenkielisiä rockyhtyeitä oli Don Huonot, jonka läpimurtolevy “Hyvää yötä ja huomenta” vuodelta 1997 myi platinaa. Suomirockin ohella elektroninen musiikki sai suuresti jalansijaa. Suomirockin nimiä toi tehokkaasti esiin TV:n musiikkiohjelma Jyrki.

Uudelle vuosituhannelle

2000-luvulla Suomessa alettiin vihdoin näkemään enemmän englanninkielistä rockia ja popmusiikkia. Tällä vuosituhannella rockbändit ja -artistit alkoivat saamaan suosiota myös maailmalla. (The) Rasmus, HIM ja Nightwish olivat suomalaisia rockyhtyeitä, joista kiinnostuttiin toden teolla ulkomailla. Ne tekivät pitkiä kiertueita pääasiassa Euroopassa, mutta myös Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, joissa varsinkin raskaampaa suomalaista musiikkia arvostettiin suuresti. Niin ikään suomalainen elektroninen musiikki kiinnosti ulkomailla. Darude ja Bomfunk MC’s olivat kovassa rotaatiossa Music Televisionilla ja eurooppalaisilla klubeilla. Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus oli raskaan rockin suurnimiä 2000-luvun Suomessa. Yhtye vetosi etenkin suomalaisuuteen viittaavilla synkillä sanoillaan ja mustiin pukeutuneella olemuksellaan.

2010 ja suomalainen rock

2010-luvulla suomalainen rock ja sen tyylilajit ovat pirstaloituneet entisestään. Yhtyeet ja artistit sekoittelevat genrejä keskenään, eikä voida juuri sanoa, että suomalaisessa rockissa olisi metallia lukuun ottamatta yhtään tyylilajia. Muun muassa Apulanta on nykyään siirtynyt kauas alkuperäisestä punktyylistään, mutta se on säilyttänyt samalla tietyn räyhähenkisyyden. Alalle on tullut monia uusia yrittäjiä, jotka ovat jättäneet monet vanhat nimet taakseen. Yksi suosituimmista vuosikymmenen yhtyeistä oli Haloo Helsinki, joka veti isojakin areenoja täyteen. Samaan aikaan jotkut 80-luvulla suurta suosiota nauttineista artisteista löysivät itsensä uudelleen 2010-luvulla, kuten esimerkiksi J. Karjalainen, joka julkaisi uusia hittikappaleita vuosien hiljaiselon jälkeen.

Rockin tulevaisuus Suomessa

Suomalaisen rockin tulevaisuutta on vaikea ennustaa seuraavalle vuosikymmenelle. Selvää kuitenkin on, että rap ja elektroninen musiikki ovat tällä hetkellä nuorison suosikkimusiikkia, joten tämä tulee väistämättä vaikuttamaan myös rockin suosioon. Samaan aikaan kuitenkin suomalainen metalli jatkaa voittokulkuaan, ja monet yhtyeet viettävät aikaa enemmän ulkomailla kuin Suomessa nauttimassa muualta ansaittua suosiota. Tämä vaikuttaa myös uusiin soittajiin, ja Suomi onkin metalliyhtyeitä ja -muusikonalkuja täynnä. Monet tämän hetken suosituimmista suomalaisista metallibändeistä jatkanee tulevallakin vuosikymmenellä, vaikka soittajien keski-ikä nouseekin entisestään. Metallissa ei kuitenkaan ole soittajien iästä välitetty kansainvälisestikään, kuten ei yleisesti rockissakaan.

80-luvun suomirock-vaikuttajien keski-ikä alkaa olla ensi vuosikymmenellä jo sitä luokkaa, että eläköityminen ja uran lopettaminen tulevat ajankohtaiseksi monen yhtyeen ja artistin kohdalla. Tämä tuo kuitenkin luonnollisesti ja toivotusti tilaa uusille yrittäjille. Suomessa riittää nuoria ja aloittelevia rockin soittajia kiitettävissä määrin. . Mielenkiintoista onkin nähdä, minkälainen tyylilajien kirjo seuraavalla vuosikymmenellä kuuluu suomalaisessa rockissa? Ehkä voimme kuulla ja nähdä rapin ja rockin yhteenliittymiä tai sitten elektronisen musiikin ja rockin yhdistymistä? Unohtamatta kuitenkaan sitä, että suomalainen nykyiskelmä on sekin ottanut vaikutteita rockista. Lue lisää näistä aiheista artikkeleistamme kuten “Suomalaiset muusikot”, “Suomalaiset bändit ulkomailla” ja “Musiikin eri aikakaudet”.